9. desember 2010

Fem nye kategorier - VANN

Bilde 1:


Dette er mitt første dråpebilde. Jeg har tatt det med et Canon speilreflekskamera. Idéen var å ta et klassisk dråpebilde og å lære hvordan man gjør det. Man bruker nemlig en slags oppskrift. Jeg hadde to sterke arbeidslamper rettet mot objektet. Resten av rommet lå i mørke. Kameraet hadde jeg plassert på en stabel bøker, i mangel av stativ. Jeg eksperimenterte med forskjellige fargede bakgrunner og hadde en rosa samlemappe under skålen med vann. Jeg vekslet også mellom dråper fra vannflaske og dråper fra konditorfarge. Komposisjonen er ren og enkel, og alt fokuset er rettet mot dråpen i midten av bildet.

Jeg har redigert bildet kraftig. Jeg har croppet bildet for å ta med bare det som er spennende, og har fargelagt bakgrunnen gradvis svart over det tidligere grå-svarte. Den største forandringen jeg har gjort med bildet er å justere farge og kontrast i curves. Jeg drog kurven langt, slik at det skjedde mye med fargene. Dette ser du lett forskjell på når du får se originalfotoet:


Bilde 2:


Jeg elsker asfalt ! Kontrasten mellom den steinharde, svarte asfalten og den kritthvite, porøse snøen gav meg inspirasjonen til dette bildet. Motivet er bladet som ser ut som et hjerte, og det bidrar ytterlig til å skape kontrasten mellom det myke snøhjertet, og den harde asfalten. Idéen var å lage en illusjon av at bladet ser ut som et hjerte.

Jeg har latt komposisjonen være enkel, med "hjertet" plassert midt i bildet. Jeg har valgt å ta med litt av snøen som var over hjertet, for at det ikke skal gå over til å bli kjedelig. Lyset denne dagen var klart og fint, med mørke skygger. Bildet har jeg tatt med kompaktkameraet mitt, et Panasonic Lumix som tar gode bilder. Jeg har redigert bildet lite, men har tatt et utsnitt av et mye større bilde og justert svart-hvitt kontrasten litt. 

Med dette bildet lærte jeg at en god fotograf går nærmere enn folk flest, kikker i krinker og kroker og legger merke til detaljer andre bare tar for gitt.

Originalfoto:


Bilde 3:


Jeg ble så frustert da jeg tok dette bildet, som er ett av sikkert førti, da det var så vakkert der og da, men det vakre ble ikke fanget opp av kompaktkameraet.

Idéen bak bildet var å skape en illusjon av at det du ser er greiner med himmelen som bakgrunn. Deretter skal du legge merke til de isbelagte steinene som er plassert i interessepunktet, og da skjønner du at det du ser faktisk bare er en nydelig vannspeiling. Lyset denne dagen var svært lyst og klart, men med mørke skygger. Disse skyggene har jeg forsterket i Photoshop.

Dette er et utsnitt av et mye større bilde. Det store bildet er rotete og forvirrende, og øyet vet ikke helt hvor det skal feste seg. Bildet ga ikke utrykk for å være særlig vakkert. Jeg fant da ut at å finne de vakre delene ved bildet, og klippe bort resten ville vekke det vakre til live igjen, det jeg så da jeg stod ved denne elven og tok bildet. Jeg lærte derfor at få grep skal til for å gjøre et rotete bilde vakkert.

Originalfoto:


Bilde 4:


Dette bildet er tatt av noen strå i skygge med kompaktkameraet mitt. Stråene er dekket av is, og ser nesten magiske ut. Jeg ville at samlingspunktet på stråene skulle plasseres i interessepunktet, og jeg liker skrålinjene som skapes av stråene som strekker seg utover.

Ved et "uhell" trykket jeg på Auto Levels i Photoshop, og jeg likte effekten det ga ! Dette bildet var originalt svært blått, og Auto Levels fjernet denne blåheten. Jeg har også justert den svart-hvite kontrasten i bildet. Ved dette bildet fant jeg ut av Auto Levels, en effekt jeg kommer til å bruke mer framover! Originalfoto:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar