10. desember 2010

Fem nye kategorier - LYS

Bilde 1:



Med dette bildet var idéen å fange lyset bak hovedobjektet, og vise den flotte isen som omsvermer de fryste nypene. Jeg liker å ta bilde av nyper, for de er så dekorative og skaper spennende bilder. Dette bildet har jeg tatt med kompaktkameraet mitt, og det er veldig dårlig på macro (kanskje det er JEG som er dårlig .. ?) så det var bare flaks at nypene ble så skarpe som de ble. Jeg synes kontrasten mellom den lyse, "snille" bakgrunnen til de kalde, mørke og forfrosne nypene ble spennende, og bildet fremstiller nyper på en litt annerledes måte enn man vanligvis ser dem.

Jeg har plassert nypene i interessepunktet. Jeg ville likt at kvisten de henger på hadde skrådd seg litt mer, fordi jeg synes et bilde fort blir mer spennende å se på på den måten. Jeg har ikke redigert bildet, men har croppet det slik at komposisjonen ble bedre.

Jeg føler ikke jeg lærte noe særlig ved å ta dette bildet, hadde nok lært mer ved å bruke speilrefleks. Jeg fikk ikke helt til macroen på kompaktkameraet, og knipset derfor masse bilder for å forhåpentligvis få noen skarpe.

Bilde 2:


På dette bildet hadde jeg sola foran meg og det var så lyst ute at det gikk an å stille blenderåpningen slik at dybdeskarpheten ble svært liten. Bilder som dette er svært behagelige å se på, og de små rundingene av lys som kommer av vannet og isen er så fint ! Jeg har en gang i tiden visst hva det heter når det oppstår, men har glemt det i skrivende stund (en litt stressende stund, ettersom alt ble slettet).

Idéen med dette bildet var å gjøre det helt fremme klart og fint, og at det gradvis blir mer og mer blurry. Det synes jeg at jeg har fått til. Jeg har ikke gjort noe spesielt spennende med komposisjonen, og fant heller ingenting i bildet jeg syntes var overflødig og ville klippe bort. Jeg lot derfor bildet være slik det er, og tror det var en lur avgjørelse. Jeg har heller ikke redigert det noe.

Ved å ta dette bildet har jeg lært mer om blender, som de foregående to. Jeg har lært at en enkel komposisjon kan være svært vakkert også, og at effekten du bruker på kameraet kan lage hele bildet. Dette bildet hadde ikke vært like fint dersom dybdeskarpheten var så stor at alt ville vært klart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar