4. januar 2011

Oppsummering høsten 2010

Da er vi over på nyåret og det er på tide å tenke litt over hvilke tanker og erfaringer vi har gjort oss i faget foto. La meg gå gjennom hoveddelene av faget - foto, blogging og arbeidsmetodene.

For å begynne med fotograferingsdelen av faget, har dette for min del vært en graf som har gått nokså rett opp. Jeg hadde lite erfaring med foto fra før, og hadde veldig liten selvsikkerhet i faget. Derfor var det herlig at alt vi har lært, har vi lært fra bunnen av, slik at vi som ikke har hørt om dybdeskarphet og Time Value skal kunne ha en sjangse også.

Jeg har lært å bruke speilrefleks og de viktigste funksjonene på kameraet. Dette er hjelpemidler inne i kameraet som hjelper til å ta gode bilder. Jeg har også lært hvordan jeg som befinner meg bak linsa skal kunne ta gode bilder. For et godt bilde blir det sjelden av å ha kameraet hengende ned på magen og trykke tilfeldig på ta-bilde-knappen. Jeg har lært om hvordan finne komposisjoner i mine omgivelser, og hvordan skape komposisjoner ved å klippe bildene i ettertid. Jeg har lært om komposisjonsprinsipper som det gyldne snitt, interessepunkter og skrålinjer som er gode medhjelpere når et bilde skal tas og det skal bli spennende å se på i ettertid.

Mitt første bilde:

Mitt siste bilde:

Bloggedelen har også vært en viktig del av dette faget. Det er gjennom klassebloggen vi har fått all skriftlig informasjon, og vi har måtte utfordre oss selv når en oppgave skal "leveres". For i dette faget er det ikke bare å skrive ei side for hånd å levere til læreren, men å skrive saklige innlegg som postes på Internett for hele verdens øyne å se. Det legger jo et "lite" ekstra press på det hele, man vil jo at folk skal synes du gjør OK oppgaver.

Jeg har gjennom hele høsten vært svært positiv til bloggingen. Jeg synes det er viktig at skolen er med på utviklingen som skjer i samfunnet, og jeg er en av dem som helt klart ser for meg en iPad i sekken til de fleste i fremtiden. Jeg har lært mye av å ha tilgang til alle elevene i klassen sine blogger, deres innlegg og fotoinnleveringer. Jeg kan la meg inspirere og tenke "jammen for en god idé - et slikt motiv hadde jeg aldri tenkt på forhånd kunne bli så spennende!", eller være kritisk og tenke hvordan jeg ville ha gjort ting annerledes for at et bilde kunne blitt enda bedre. Slik blir det god læring av!

Jeg synes også at klassebloggen, samlingspunktet, har vært utrolig kjekt. Her har det blitt lagt ut mye spennende informasjon for videre læring, og læreren har også tatt i bruk elevenes blogger for kilde til informasjon og har delt dette med resten gjennom hovedbloggen. Ukas foto har også vært et fint høydepunkt hver uke, samme om det hadde vært min klasse eller en klasseblogg med ukjente folk.

Ukas foto, uke 45

Faget foto har vært for å oppsummere et svært annerledes fag, mye pga arbeidsmetodene. Dette har vært et meget praktisk fag, og alt vi har lært har vi også fått teste ut i praksis. Vi har fått låne speilrefleks og stativer, det flotte fotorommet på skolen og boltre oss i flotte Sandnes, med spennende bygninger, sjø og båter, natur og industri, alt liggende klar, rett utenfor inngangsdøren. Vi har dratt på ekskursjoner og fått se og oppleve mer enn hva man vanligvis gjør i et fag. Derfor sitter jeg igjen med gode opplevelser etter et halvår med foto.

1 kommentar: