11. november 2010

Dråpen.

Dråpen henger der
ikke.
- Jan Erik Vold

Jeg har alltid vært fascinert av vann, og da dette ble en av kategoriene for neste fotoinnlevering, bestemte jeg meg for å teste ut dråpebilder. Dråpebilder er noe jeg vil påstå enhver fotograf med respekt for seg selv har testet ut. Det er nokså vanskelig, krever mye tid, urokkelig tålmodighet og lys.

Det er noen ting du må huske på før du begynner:

1. Ha rommet du jobber i mørkt, og bruk heller skarpe lamper til å lyse opp objektet. Lyset fryser dråpene og er avgjørende for om dråpen blir klar eller ei. Skulle jeg tatt flere dråpebilder, hadde jeg helt klart brukt enda mer lys, enn de to lampene jeg brukte.

2. Du kan forandre vannets farge ved å ha vannet i en gjennomsiktig beholder og plassere den på noe fargerikt. Det er også stilig å farge bakgrunnen med fargede papp-plater.

3. Plasser kameraet slik at du ikke ser vannet direkte ovenfra. Dette blir lett en kjedelig komposisjon, da det oftest er slik vi ser på vannet. Det skal godt gjøres å ta bilder av vann undenfra og opp, but you get my point ;-)

4. Det blir søl. Ha et (flere) håndkle tilgjengelig.

Her er noe av det jeg fikk til da jeg testet ut å ta dråpebilder.




1 kommentar:

  1. Skikkelig fine bilder :)
    Du e jammen meg ein flink fotograf :D

    SvarSlett