7. oktober 2010

Fem kategorier

Lenge har vi jobbet med fem kategorier som skal vises her på bloggen. Vi har plukket ut de to bildene fra hver kategori vi synes er best og kommentert bildene. Dessuten skal vi vise det bildet vi har tatt innen en av disse kategoriene vi synes er det beste og begrunne det.



1. HØST


Bilde 1:

Her var idéen å få tatt bilde av noe som var skikkelig høst og jeg ville ta bildet fra en litt uvanlig vinkel. Jeg har derfor tatt bilde helt inntil stammen på et tre og sett oppover. Bildet har jeg tatt med Panasonic Lumix. Jeg tok bildet bildet på morgenen og lyset er derfor typisk "morgen-lys". Det har ikke blitt brukt blitz fordi rødfargen på bladene ble da så blass. Jeg har plassert det tykkeste av stammen i interessefeltet og skrålinjen stammen danner over bildet skaper spenning og interesse. Den lyse himmelen mot den mørke stammen skaper en god kontrast.

Jeg har redigert svært lite, kun justert kontrasten mellom det svarte og det hvite bittebittelitt.

Bilde 2:

Her var idéen å lage et land-art bilde. Bildet er tatt med et Canon speilrefleks. Rognebær for meg er høst, og jeg tenkte at ved å stille opp rognebærene på en annerledes måte istedenfor å bare ta bilde av et rognebærtre ville være kult og nytenkende. Jeg ville også at rognebærene skulle møte noe som ikke forbindes med natur, for å skape en kontrast. Dessuten synes jeg asfalt er nydelig.

Bildet er tatt på kveldstid i skumringen, og det er ikke brukt blitz. Bildet blir da ganske mørkt (men ikke for mørkt) og jeg synes skumringen vises fint på bildet.

Komposisjonen i bildet er enkel. Linjen av rognebær begynner på midten, men skråner etterhvert. Skrålinjen gjør at bildet får en ubalanse og spenning. Jeg har valgt å ta med litt av omgivelsene, ikke bare asfalten. Uten det grønne som ligger rolig og ufokusert over linjen ville bildet ha blitt kjedelig.

Da jeg tok dette bildet, kunne jeg ingenting om speilreflekser og jeg ser at det er innstillt på å gjøre deler av bilder "blurry". Jeg skulle ønske at det som var nært linsen var klart, det blir litt for mye uklarhet på bildet. Men jeg synes bildet er flott for det om.

Her lærte jeg om viktigheten av omgivelsene rundt. Jeg eksperimenterte med å ha med og uten det grønne landsskapet, og hva som ville fungere best.



2. FRUKT, BÆR OG GRØNT

Bilde 1:


Dette bildet liker jeg utrolig godt! Idéen bak dette bildet var å fange den flotte fargen på nypene på denne tiden og gå nært for å vise detaljene på frukten. Jeg tok det en kveld jeg fikk låne min søsters Canon speilreflekskamera for første gang.

Motivet tok jeg med macro. Jeg brukte blitz ettersom det var sent på kvelden. Lyset ute i begynnelsen av september er vakkert. Det er ennå lyst, men skyggene har blitt mørkere. Det synes jeg vises i dette bildet.

Jeg plasserte nypene som er blikkfanget i bildet i det gyldne snitt og interessepunktet. Komposisjonen i bildet fungerer godt på grunn av plasseringen av nypene, den skrå linjen som strekker seg fra et interessepunkt på bildet til et annet og til slutt den fantastiske komplimentærkontrasten mellom de dyp røde nypene og det grønne rundt.

Jeg har gjort svært lite med bildet i etterkant, men har justert litt på kontrastene i Photoshop ved bruk av curves. Jeg liker at skyggene rundt nypene er sterke, nesten svarte mot det kraftig røde.

Ved dette bildet lærte jeg i hovedsak å bli komfortabel med speilrefleks, hvordan jeg skulle holde det og hvordan jeg skulle stille det inn på det jeg da kunne; automatisk og macro. Det var et av de første bildene jeg tok hvor jeg tenkte på plassering og så for meg interessepunktene mens jeg komponerte.

Bilde 2:

Her har jeg brukt et Canon speilreflekskamera. Dette bildet ble tatt før jeg hadde lært om innstilling av dybdeskarphet, og jeg har derfor bare benyttet meg av macrofunksjonen for å få bakgrunnen "blurry". Idéen her var å få fram forskjellen i teksturene. Jeg ville at dybdeskarpheten skulle være liten, slik at det som ikke er i fokus blir uklart, for det synes jeg er så flott! Lyset var mørkt da jeg tok dette bildet. Jeg måtte derfor bruke blitz, og jeg liker at blitzen har forsterket teksturen i bladene.

Bildet er et utsnitt av et større bildet, og jeg har skjært bildet slik at nypene blir plassert i det gylne snitt, og samtidig tatt bort forstyrrende elementer i bildet. Jeg liker at nypene strekker seg ut fra punket de er plassert i, og særlig den ene skaper en tøff skrålinje som går ut til et av bladene og dette skaper spenning i bildet. Jeg liker også godt kontrasten mellom den rue teksturen på bladene, og den glatte, nærmest honningglaserte teksturen på nypene. 

Jeg har justert kontrasten i bildet og gjort den større ved bruk av curves i Photoshop. Ellers har jeg brukt Dodge Tool for å lysne de hvite punktene på nypene og litt på bladene rundt. Jeg har brukt Burn Tool for å mørkne små områder som allerede var mørke rundt nypene slik at de stikker frem enda mer.

Her lærte jeg om utsnitt, og hvordan skjære bildet slik at plasseringen blir best mulig. Jeg har også lært meg å forbedre bildet ved bruk av redigering.


3. DYR


Bilde 1:

Her har jeg testet ut å ta bilde av noe levende. Og det er ikke lett! Bildet har jeg tatt med et Panasonic Lumix kompaktkamera. Dette kameraet er litt merkelig, fordi bevegelser fryses svært bra når man har på blitz, men uten blitz vises det altfor mye bevegelse i bildene. Det var derfor svært vanskelig å få tatt gode bilder av en liten katt, da man må gå nært. Og når katten konstant rører på seg, ble bildene uten blitz svært uklare. Da jeg måtte ty til blitz ble katten kjempesur av å bli blendet av blitz 90-100 ganger! Jeg har derfor lært utrolig mye av dette bildet.

Jeg googlet litt rundt for å finne inspirasjon til hvordan ta bilde av katten uten at det blir sånn "her er en katt som ligger og ruller på gulvet". Jeg fant fort ut at jeg likte nærbilder av katters ansikt og når øynene fokuser på noe. Men med et kompaktkamera som bare vil blitze, er det vanskelig å få katten til å fokusere på noe annet en å blunke kraftig eller bare knipe øynene igjen.

Her har jeg redigert en del. Bildet var opprinnelig svært "blitz-lyst". Ubehagelig opplyst. Jeg brukte derfor Burn Tool for å roe ned de opplyste delene, men lot de hvite feltene i pelsen være helt hvite for å skape kontrast til alt det andre mørke. Jeg har også skjært bildet en del. Opprinnelig hadde bildet mye bakgrunn som var svært forstyrrende. Jeg tok derfor utgangspunkt i en flate bak katten som var svært mørk, og brukte denne til å fargelegge de små feltene som er rundt katten. Jeg har også tatt et utsnitt av den mørkeste rosafargen i øret til katten, og brukt denne til å farge slik at de ble litt mørkere, og mindre "blitzet".

Originalbilde:


Bilde 2:

Versjon 1

Versjon 2

Her var tanken å ta et bildet der katten bare er seg selv, og vasker seg. Her har jeg fryst bevegelsen av katten som skal til å fukte tungen for å vaske seg mer. 

Dette bildet er et utsnitt av et mye større motiv. Jeg ville ha fokuset på ansiktet, og siden bakgrunnen var svært forstyrrende og stygg, tok jeg like så godt et utsnitt kun av ansiktet. Bildet blir derfor svært balansert, og dersom objektet i bildet ikke var så artig, kunne komposisjonen lett ha blitt kjedelig.

Dette bildet er tatt med Panasonic Lumix kompaktkamera og er som det ovenfor svært blitz-belyst. Jeg redigerte derfor kontrasten i bildet slik at helheten blir litt mørkere og jeg brukte Burn Tool for å kvitte meg med de delene av pelsen som var særlig blitzet. Jeg roet ned bakgrunnen ved bruk av fargeutsnitt og Burn Tool. Jeg har også redigert øynene hennes. Jeg gjorde først pupillene svarte ved bruk av en vanlig Brush, og lagde "blink i øyet" på samme måten. Jeg brukte Dodge Tool for å lysne irisen. Jeg har brukt Burn Tool for å ramme inn øynene, nærmest som eyeliner.

Her har jeg lært at det gjelder å knipse fort og ikke planlegge dersom man vil ha blinkskudd som dette. Tungebevegelsen tar ufattelig kort tid, og man vet aldri når dette skjer. Det gjelder derfor å alltid ha kameraet beredt og klart. Jeg hodlt derfor knappen halvveis inne slik at det allerede var fokusert og jeg trengte bare å knipse av.

På den andre versjonen har jeg tatt bort fargen ved hjelp av Gradient Map. Deretter har jeg bare "visket" bort det svart-hvite på tungen for å få den opprinnelige fargen til å vise. Jeg har også brukt Dodge Tool for å gjøre det hvite i øynene mer tydelig.

Originalbilde:


4. BARN SOM VIL VÆRE VOKSNE, ARRANGERT FOTO


Bilde 1:

Dette bildet ble tatt i sommer, før skolen og faget Foto hadde begynt. Bildet er tatt med speilreflekskamera. Idéen var å få barna til å se voksne ut. Barna er kledd opp i voksne klær, og har blitt bedt om å posere "voksent". Jeg liker at barnas klær passer, at det ikke ser ut som om de har lekt seg i skapet til mor og far. Dette bildet er et utsnitt av ett større motiv. Jeg har plassert barna på siden i bildet for å skape ubalanse og spenning i bildet, men blomstene på den andre siden veier opp, skaper balanse og gjør at bildet føles behagelig og naturlig å se på. Jeg har redigert bort noen forstyrrende elementer, blant annet en rotete skygge på den vakre, røde døren. Dette har jeg fjernet ved bruk av Eyedropper Tool i Photoshop, og har kopiert den røde fargen og farget over skyggene med den. Jeg har laget kontrastene større i bildet, og særlig skyggene i ansiktene fikk godt utbytte av dette da disse var ganske grå i utgangspunktet. Ved dette bildet lærte jeg at det kreves gode instruksjoner fra den som tar bildet for å få gode resultater fra modellene. Jeg har også lært at uttrykket i barnas ansikter skaper mye av helhetsinntrykket og følelsen av bildet.

Bilde 2:

Dette bildet er blitt tatt med speilreflekskamera en dag med mye sol og varme. Idéen med dette bildet var å få fram en følelse. Bildet er et utsnitt av et større motiv med mye bakgrunn. Jeg har skjært det slik at jentas ansikt er plassert i interessepunktet, og derfor dras øynene dine dit først. Dessuten blir hele jenta et blikkfang på grunn av lys-mørk kontrasten som oppstår mellom den lyse jenta og den mørke bakgrunnen. Jenta ble bedt om å ha et litt drømmmende, tenkende uttrykk i ansiktet og også holdningen og måten hun står på gjør at bildet føles rolig og melankolsk. Denne roen som er over bildet gir meg følelsen jeg får av malerier av Monet. Jeg har gjort svært lite med dette bildet. Jeg har justert kontrasten med curvesfunksjonen, og gjort skyggene særlig mørke i steinveggen bak ved bruk av Burn Tool. Her lærte jeg at avstanden mellom objekt og bakgrunn kan ha mye å si for hvordan lyset blir. Bakgrunnen er svært mørk fordi den ligger i dyp skygge, mens jenta er opplyst.



5. KOMPOSISJON

Bilde 1:


Her har vi en sjokkrosa paraply. Den har jeg tatt bilde av med et Panasonic Lumix kompaktkamera. Jeg ville vise hvordan linjene i paraplyen strekker seg ut fra et punkt. Det er lett å skape spennende bilder ved bruk av skrålinjer og hvor disse blir plassert i et bilde. Her har jeg plassert punktet der alle linjene møtes i interessepunktet og i det gyldne snitt. Øynene dine dras derfor automatisk dertil. Bildet i seg selv hadde gode farger fra før, og jeg kunne ha publisert originalen. Men etter å ha lekt meg med svart-hvitt balansen i bildet, endte jeg opp med en versjon av motivet der jeg har justert kontrasten bare bittebittelitt, slik at det svarte og det hvite i linjene blir litt skarpere og derfor føles linjene enda litt mer skarpe og "fartsfulle".

Bilde 2:


Dette bildet er jeg blitt veldig glad i, og jeg synes det forteller mye om komposisjon. Her deles hovedmotivet i to av vindusbjelken, og reflekteres i glasset ved siden av vinduet. De skrå linjene i glasset brekker opp den stramme avdelingen, og de strekker seg sammen ut mot vinduet, mot havet og fjellene. Horisonten i utsikten ut vinduet blir derfor blikkfanget, særlig siden det også er blitt plassert i interessepunktet.

Idéen med dette bildet var å vise Vågen vgs, og jeg tenkte da særlig på å vise den flotte utsikten skolen har som elevene kan nyte. Bildet tok jeg med et Panasonic Lumix kompaktkamera.

Bildet er ganske mørkt, og jeg kunne tenkt meg å ha bildet litt lysere, særlig i refleksjonen. Jeg har ikke redigert bildet noe mer enn at jeg har rettet opp hovedlinjen i midten, som skaper hele bildet. Ved å ta dette bildet lærte jeg om plassering, jeg testet ut hvor mye av utsikten og hvor mye av refleksjonen jeg ville ha, og hvor nært jeg skulle gå.



ET LE FINALEMENT...


Mitt favorittbilde:




Dette bildet er jeg så glad i! Jeg har lært mye om hva jeg liker og foretrekker og dette bildet forteller mye om nettopp hva jeg liker. Jeg liker at nypene er plassert i interessepunktet og det gyldne snitt og at jeg har plassert dem i nettopp det hjørnet, slik at kvisten de henger på vises og skaper en skrålinje over bildet. Jeg synes de klare nypene mot den uklare bakgrunnen gjør seg godt. Særlig liker jeg fargene på det forskjellige. Både det røde og det grønne er skikkelig RØDT og GRØNT.

2 kommentarer:

  1. Hei Søte deg :)
    For noen fantastisk varmende ord du la igjen inne hos meg.
    Ble helt satt ut, ble så glad..
    Er så morro å høre at du lar deg inspirere av meg og alle sukkertøyene*ler*

    Er ikke den Rignes kassa tøff??
    Jeg er nok litt forelska i den fortsatt til å klare å selge den. Den har fått på seg hjul nå da, så nå snurrer den rundt om i leiligheten her med 2 stk Plonka puter på*S*

    Har fått mange henvendelser ang den. på om jeg vil selge den, men sånn akkurat nå er svaret nei..
    Den kommer iallefall ikke til å gå billig dersom jeg bestemmer meg for å ta den med meg i butikken min*knis*

    Tusen tusen takk for inspirerende ord, jeg ble så glad skal du vite.
    TUSEN TAKK :)

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett
  2. God formiddag til SNILLE deg :)

    ..Du legger igjen spor hs meg som virkelig får meg til å smile. Blir så kjmepe glad vennen :)

    Herlig at du lar deg inspirere, og jeg sier bare JA TIL RE-DESIGN OG GJENBRUK :)

    MORRO :)

    Lykke til å give away'n min, man skal aldri si aldri ;)

    Ønsker deg en kjempe fin søndag med mange små smil

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett